Blijvend afvallen lukt alleen met mindfulness

Alleen afvallen met mindfulness is blijvend

Uit mijn mindfulness praktijk blijkt dat afvallen net zo moeilijk is als stoppen met heroïne. Afkicken van je verslaving en afvallen zijn net zo moeilijk, omdat drugs en eten één ding gemeen hebben: ze kunnen je heerlijk laten vergeten wat er op dit moment allemaal in je leven valt waar te nemen. Dan hebben we het natuurlijk vooral over vervelende lichamelijke en geestelijke ervaringen. Je voelt je naar, omdat je op een vervelende manier contact hebt met de mensen in je leven, of nog erger, helemaal geen contact hebt met mensen in je leven. Vaak denken we dat het eten of het drug gebruik zelf het probleem zijn, dat we ons beter voelen puur door het afvallen of stoppen alleen. Je eet echter teveel, omdat je iets mist in je leven:

https://www.ted.com/talks/johann_hari_everything_you_think_you_know_about_addiction_is_wrong

Mensen die met mindfulness aan het afvallen zijn komen er achter dat afvallen misschien nog wel moeilijker is dan afkicken van drugs, omdat je altijd overal kunt eten. Je kunt eten zelfs combineren met een andere verslaving. Hierdoor kun je al je andere verslavingen in je leven nog beter voor je laten werken. Tv kijken of computeren laat je bijvoorbeeld nog beter de pijn van dit moment vergeten als je er tegelijk bij eet. De meeste mensen eten als ze tv kijken omdat ze dan helemaal niet meer de pijn en onrust hoeven te voelen die er op dat moment is. Afvallen combineren met mindfulness is dus niet gemakkelijk, omdat je door de mindfulness juist meer leert voelen.

Eten maakt alles minder mindful

Eten maakt zo dingen zoals tv kijken die in eerste instantie niet heel erg verslavend zijn, verslavend. Zelfs gezellig met je vrienden zitten kan niet meer zonder muffin, omdat je anders de vervelende gevoelens voelt die je vrienden in je kunnen losmaken. Zo worden bijna alle activiteiten die je tijdens de dag doet een verslaving, je doet het om de vervelende dingen niet te hoeven voelen. Als je gaat afvallen kan het dan ook echt lijken alsof de dingen die je eerder combineerde met eten nu ineens hun glans lijken te verliezen.

Je gaat dus tijdens het afvallen ineens allemaal vervelende dingen voelen als je met je vrienden aan het kletsen bent. We denken vaak dat dit door het afvallen komt, maar dit is niet waar. Deze gevoelens waren er altijd al, maar door te eten heb je al deze gevoelens geblokkeerd. Mensen die mindfulness doen zonder afvallen ervaren dit op dezelfde manier, echter minder heftig als zij die mindfulness combineren met afvallen.

Als je niet voor mindfulness kiest en van je gevoel blijft vluchten ga je je steeds gejaagder voelen.  Je voelt je niet gejaagd omdat je het zo druk hebt, je hebt het zo druk omdat je niets wilt voelen. Je plant je hele dag vol om te voorkomen dat er een moment komt dat je alleen met jezelf op de bank zit. Als je wilt kijken of jij dit ook doet kun je dit testen. Spreek met jezelf af dat je elke dag 2 minuten ergens alleen gaat zitten om een mindfulness oefening te doen. Probeer eens of je ook kunt voelen wat je allemaal in je lichaam voelt. Als je aan het afvallen bent is onderstaande mindfulness oefening hierbij een aanrader:

Indrukwekkende tedtalk over de achtergrond van verslaving

Het zou goed kunnen dat je niet eens elke dag aan deze korte mindfulness oefening toe komt. Waarschijnlijk had je wel tijd, maar deze verspilt aan smartphone of tv. De meeste mensen doen hun mindfulness oefening niet omdat ze gewoon geen zin hebben om te voelen waar ze al jaren voor weg aan het rennen zijn. Je weet dat deze gevoelens zich al jaren in je hebben opgebouwd en meer zijn geworden dan een klein beetje stress. Zeker als je aan het afvallen bent kan er een hoop lichamelijke onrust zijn. In plaats van de mindfulness te laten voor wat het is kun je het als een kans om beter te leren voelen. Want bij mindfulness geld: hoe meer tress je lichamelijk voelt, hoe makkelijker het is om daadwerker lichamelijk iets te leren voelen.

Het is dus nogal wat om te beginnen met voelen met mindfulness, helemaal als je met afvallen bent begonnen. Makkelijker is het om op dieet te gaan en je eetverslaving te vervangen met een andere verslaving. Hierdoor hoef je nog steeds niets te voelen. Als je na het afvallen de slanke persoon bent die je altijd had willen zijn voel je je alleen nog steeds rot. Dit komt omdat dezelfde nare gevoelens er nog zijn. Je bent na het afvallen een magere verslaafde, in plaats van een dikke verslaafde. Omdat je dit wel door hebt maak je terecht het besluit dat het dan ook niet uit maakt als je weer wat dikker zou worden.

Wat moet ik dan doen om af te vallen met mindfulness?

Als je wilt afvallen moet je de oorzaak van het vele eten weg nemen. Je eet omdat je de vervelende gevoelens niet wilt voelen. Als je dus met mindfulness gaat voelen waar je voor weg rent hoef je niet meer weg te rennen in het voedsel.

Hoe moet ik dan voelen met mindfulness?

Onderstaande mindfulness oefening leert je hoe je moet voelen:

https://www.youtube.com/watch?v=-I_f1STKTW8

Probeer bovenstaande mindfulness oefening te doen als je zin hebt om te over eten als je aan het afvallen bent. Richt je aandacht op het vervelende lichamelijke gevoel, in plaats van op de emotionele gedachtes. Hierdoor leer je de emotionele gedachten los te zien van je lichamelijke gevoel. Zo zul je met mindfulness ontdekken dat het vervelende lichamelijke gevoel vaak de hele dag op de achtergrond aanwezig waren, ook toen je nog niet aan het afvallen was begonnen. Afvallen of niet afvallen, je ontdekt dat de lichamelijke gevoelens hetzelfde blijven, terwijl de gedachtes die je erbij hebt steeds veranderen. Mindfulness laat je zo dus zien dat de gedachtes niet altijd kloppen en dat het vervelende lichamelijke gevoel er om hele andere reden zit.

Het is aan jou om te ontdekken wat je gevoel je wil vertellen. Met de minduflness kun je dus blijvend leren afvallen of blijvend gelukkig leren zijn met een iets grotere maat. Met mindfulness ga je namelijk werken aan je echte problemen, in plaats van weg rennen voor je oppervlakkige dagelijkse ergernissen.

Alternative Text

Janco König is klinisch psycholoog en meester in de rechten. Hij is gespecialiseerd in mindfulness-interventies en meditatie voor stressreductie. Hij geeft sinds 2009 mindfulnesstrainingen en heeft meer dan tien jaar persoonlijke ervaring met mindfulness en andere meditatiedisciplines. Zijn passie is zelfontdekking en ontwikkeling in zichzelf en anderen.