Mindfulness oefeningen voor het omgaan met heftige emoties

Mindfulness oefeningen voor het omgaan met heftige emoties

Mindfulness leert je dat je heftige emoties en gevoelens het beste niet kunt onderdrukken. Er is volgens de mindfulness niets mis met het uiten van heftige gevoelens. Heftige emoties worden juist schadelijk voor je lichaam en geest als je ze onderdrukt en er daarna heel lang over blijft nadenken. Volgens de mindfulness is het dus beter om even flink kwaad te worden dus juist niet te gaan piekeren. Hier vind je pieker tips.

Als je wel na heftige emoties gaat piekeren blijft de spanning in je lichaam hangen. Deze spanning zal er op één of andere manier toch uit moeten. Dit doen de meeste mensen door klagen, zeuren en ergeren. Mindfulness stelt dat je dit doet om twee redenen. Ten eerste raak je een beetje spanning kwijt. Ten tweede is het klagen en piekeren een goede afleiding om de lichamelijke spanning die de heftige gevoelens geven niet te hoeven voelen.
Op deze manier raak je slechts tijdelijk spanning kwijt, omdat je spanning alleen volledig kwijt kan raken als je er aandacht aan geeft.Dit komt omdat klagen hetzelfde is als nadenken, maar dan hard op.Je probeert dan de spanning in je lichaam aandacht te geven, je geeft de gedachtes dus geen aandacht.

Ergernis is het totaal van al je niet geuite emoties

Als je de heftige emoties niet voelt of op een andere manier weet kwijt te raken zullen ze worden omgezet in ergernis. Dat komt omdat je in plaats van voelen gaat piekeren en zo de onderliggende emotie steeds weer nieuw leven in blaast. Ergernis wordt helaas nooit als een groot probleem gezien en is dan ook de minst voorkomende reden om aan mindfulness te beginnen. Het is echter misschien wel de belangrijkste reden om aan mindfulness te beginnen.

Omdat ergeren, piekeren en zeuren de heftige emoties steeds weer nieuw leven in blazen is het een veel grotere belasting voor je dan de heftige emoties. Heftige emoties zijn echter een veel minder heftige aanslag op lichaam en geest, omdat ze niet lang blijven hangen. Helemaal met wat mindfulness oefening kun je vrij snel leren om niet te zwaar te worden beïnvloed door heftige emoties.

Probeer dus ten eerste zoveel mogelijk je gevoelens te uiten. Deze tedtalk verteld hoe je dit op een plezierige manier kunt doen. Hieronder kun je lezen wat je moet doen als je toch het één en ander aan gevoelens hebt opgepot.

Vrolijk worden met minduflness door je emoties te doorvoelen

Ergernis is dus niet wat we denken dat het is. Ergernis is het uiten van alle opgepotte en onderdrukte heftige emoties op een ingehouden manier. We hebben vaak moeite om even heel hard te schreeuwen en uiten de emoties dan door te klagen of piekeren. Dit is dan ook de reden dat je je soms zo extreem op kunt winden over kleine dingen. De onderliggende boosheid of het verdriet komt in één keer naar buiten als je je teen stoot. Probeer de momenten van kleine ergernissen te zien als een kans om de opgepotte emoties alsnog te voelen en zo voorgoed uit je lichaam en geest los te kunnen laten. Hierdoor zul je vrolijker door het leven gaan en zullen keuzes veel minder snel gemaakt worden op grond van oude angst en verdriet.

Klagen is dus zoveel schadelijker dan tijdelijke heftige gevoelens omdat het klagen een manier is om je diepere angst, boosheid en verdriet te onderdrukken. Door je aan iets kleins te ergeren hoef je niet te voelen waar je echt last van hebt in het leven. Dit willen we vaak niet voelen, omdat er dan sterke emoties los komen die er soms al jaren zitten. Je moet hierbij ook niet vergeten dat je de emoties in de eerste plaats niet voor niets hebt opgepot. Het kan zijn dat je de emotie niet wilde erkennen, omdat hij je confronteerde met een waarheid die je niet paste.

Leven op je gevoel met mindfulness

Je lichaam voelen met mindfulness is dus niet zo gemakkelijk, omdat je gevoel zo een grote stem krijgt. We willen vaak alleen dingen voelen die passen binnen het door ons perfect uitgedachte toekomst beeld. Het is dus heel eng om op je gevoel te gaan leven, omdat je hoofd vaak een ander idee over keuzes en levenssituaties heeft.

Onderstaande mindfulness oefening geeft tips voor omgaan met heftige gevoelens.

Alternative Text

Janco König is klinisch psycholoog en meester in de rechten. Hij is gespecialiseerd in mindfulness-interventies en meditatie voor stressreductie. Hij geeft sinds 2009 mindfulnesstrainingen en heeft meer dan tien jaar persoonlijke ervaring met mindfulness en andere meditatiedisciplines. Zijn passie is zelfontdekking en ontwikkeling in zichzelf en anderen.