Innerlijke rust is moeiteloos met deze Mindfulness techniek

Innerlijke rust is volgens mindfulness niet afwezigheid van onrust

Wat is innerlijke rust? Volgens het woordenboek betekent rust: Toestand die intreedt bij het ophouden van vermoeienis of inspanning. Je ziet hier meteen waarom mindfulness en andere meditatie vormen voor het hoofd in eerste instantie zo moeilijk zijn om te begrijpen. Innerlijke rust is namelijk in woorden alleen te omschrijven als een soort vage toestand die begint na het eindigen inspanning. Iedereen die wel eens op een bankje heeft gezeten zonder een bepaalde vorm van vermaak voor de afleiding, weet dat hier helemaal niets van klopt. Je ervaart van alles en nog wat, behalve innerlijke rust. Iedereen die mindfulness of een andere meditatie vorm heeft geprobeerd kan hier over meepraten, mindfulness is het oefenen in niets doen, en innerlijke rust is het laatste wat de meeste mensen in het begin ervaren.

De reden dat de meeste mensen in het begin van hun mindfulness beoefening geen rust ervaren zit hem in het verkeerde idee van wat rust is. Als je je hele leven alleen maar in je hoofd hebt gezeten met je aandacht denk je dat innerlijke rust alleen kan bestaan als je geen inspanning hoeft te leveren en je niet moe bent. Daarom is het ook zo moeilijk voor mensen om innerlijke rust te vinden, je hebt namelijk als mens immers altijd wel iets te doen. Daar komt nog eens bij dat de meeste mensen die te weinig te doen hebben, zoals werkloze mensen, of mensen met te gemakkelijk werk, hier vaak letterlijk gek van worden. Daarom zorgen we er vaak op vakantie voor dat we altijd wel iets om handen hebben, ook al is het maar een boek. Innerlijke rust komt dus niet per se voort uit het ophouden van inspanning. We ontspannen als we tv kijken of een boek lezen omdat we ons op een andere manier inspannen.

Misschien ervaar je op vakantie wel innerlijke rust terwijl je de afwas aan het doen bent, omdat je jezelf minder aan het opjagen bent. In de mindfulness is innerlijke rust daarom iets dat komt als je de dingen die je moet doen op een rustige manier doet. Je laat je dan dus niet opjagen door wat je in het volgende moment nog allemaal moet doen. Dit is dus leven in het nu. Doe je de dingen niet gehaast en zelfs een stukje langzamer dan normaal, dan doe je het rustig en ervaar je innerlijke rust. Mensen die deze mindfulness techniek voor het eerst gaan oefenen ervaren in het begin echter alles behalve innerlijke rust. Dat komt doordat je een natuurlijk lichamelijk mechanisme hebt dat er voor zorgt dat je meteen een naar gevoel krijgt als je niet zo snel mogelijk naar het volgende doel gaat. Het is goed dat dit er is, omdat je anders niet voor de toekomst zou werken als alles in dit moment al goed is. Dus ook al heb je alles op orde en ben je op dit moment zelfs aan het werk voor het volgende moment, dan heb je op de achtergrond nog steeds een gevoel dat er nog iets moet.

Innerlijke rust van mindfulness moet om de onrust heen komen

Dit voortdurende streven naar meer heeft ons als mens succesvol gemaakt en zorgt er voor dat we het in de winter nog steeds warm hebben. Omdat dit gevoel van onrust genetisch in je zit gebakken hoef je dus niet te hopen op dat de innerlijke rust komt als al je taken erop zitten. De innerlijke rust zal niet in plaats van de onrust komen, maar tegelijkertijd met de onrust. Voor je denken is dit niet te begrijpen, je zult het dus alleen kunnen ervaren. Door je onrust eerst lichamelijk te leren voelen kun je bij het gevoel blijven en zo de gedachten op de achtergrond van het gevoel laten gaan. Er ontstaat zo letterlijk ruimte waarin je zowel de gedachten als het nare gevoel gezamenlijk waarneemt. Bemoei je je niet met al deze prikkels in de ruimte dan is er misschien ruimte genoeg om de ruimte waarin dit alles komt en gaat zelf waar te nemen. Zo is er dus onrust in ruimte, rust en onrust tegelijkertijd. De ruimte is altijd stil, leeg en dus rustig. Je zou het ook stilte of leegte kunnen noemen. De monniken spreken van leegte.

Deze leegte blijft een groot mysterie, omdat het zich niet laat beïnvloeden door de prikkels die er in komen en gaan. In het dagelijks leven komen we er vaak genoeg mee in aanraking zonder dat we het door hebben, we noemen het dan stilte en ruimte. Wat stilte is weten we echter niet, wetenschappelijk gezien bestaat het helemaal niet. Ze hebben in experimenten aangetoond dat het nooit stil is, omdat je altijd het bloed in je oren hoort stromen in een geluidloze ruimte. De ruimte is net zo’n mysterie, we nemen ruimte waar tussen ons en de dingen in, toch bestaat deze ruimte niet echt, omdat het vol zit met atomen. Datgene waar de geluiden in komen en gaan is dus geen afwezigheid van geluid, wat het wel is, is het grote mysterie van de leegte waarin alles komt en gaat. De ruimte waarin alle objecten stilstaan en voortbewegen is geen ruimte, wat het wel is, is het mysterie van de leegte waarin alles komt en gaat.

Innerlijke rust, de mindfulness techniek

Wanneer je in het dagelijks leven stilte en ruimte letterlijk waarneemt, dus even stilte hoort of de ruimte ziet waarin je meubels staan, neem je dezelfde leegte waar waarin alle dingen komen en gaan. Stilte en ruimte zijn dus verschillende poorten die leiden naar dezelfde leegte. Deze leegte is altijd hetzelfde en wordt nooit aangetast door wat er in komt en gaat. Deze leegte is dus de innerlijke rust waar je altijd al naar op zoek was. Omdat stilte en ruimte twee mindfulness poorten zijn die naar dezelfde leegte, of innerlijke rust leiden, maakt het niet uit welke van de twee je kiest. Het verschilt vaak per persoon welke poort gemakkelijker in je aandacht komt.

Het maakt dus niet uit hoeveel lawaai of drukte er in het moment aanwezig is, de leegte is altijd hetzelfde. De ene keer ervaar je meer innerlijke rust dan de andere keer, omdat je je de ene keer meer laat afleiden dan de ander keer. Door mindfulness meditatie oefenen we in het terugkomen in de leegte, waardoor we ons op een gegeven moment zelfs niet meer laten afleiden door de ergste drukte. Zo kun je dus zelfs de stilte waarnemen midden op de markt. Als je tijdens de meditatie goed oplet kun je zelfs de ruimte in je hoofd waarnemen die aanwezig is tussen de gedachtes in. Hoe vaker je deze stilte tussen de gedachtes waarneemt, hoe langer deze stilte gaat duren en hoe vaker hij terug komt.

Dit is nog zo’n mindfulness innerlijke stilte oefening.

Hier vind je meer oefeningen voor thuis. Kom je maar niet van je onrust af, dan vind je hier tips

Alternative Text

Janco König is klinisch psycholoog en meester in de rechten. Hij is gespecialiseerd in mindfulness-interventies en meditatie voor stressreductie. Hij geeft sinds 2009 mindfulnesstrainingen en heeft meer dan tien jaar persoonlijke ervaring met mindfulness en andere meditatiedisciplines. Zijn passie is zelfontdekking en ontwikkeling in zichzelf en anderen.