Met mindfulness van je depressie af Mindfulness tips tegen depressie

Met mindfulness van je depressie af

Mindfulness is bewezen de beste remedie tegen terugkomende depressie. Mindfulness is echter niet speciaal ontworpen voor depressie. Waarom is mindfulness dan juist zo effectief bij depressie? De belangrijkste vaardigheid die je leert bij mindfulness is het leren omgaan met vervelende dingen en frustratie. Je leert dit op een heel nieuwe manier.

Wat zo nieuw is aan de mindfulness manier van omgaan met tegenslag is dat je leert om er helemaal niet op te reageren. Vaak zijn we, vooral in ons hoofd, druk bezig om vervelende gebeurtenissen en gevoelens kwijt te raken. Mindfulness probeert natuurlijk net als de gemiddelde psychologische behandeling de depressie kwijt te raken, maar doet dit door het verzet tegen wat je nu niet wilt voelen op te geven. Dit is een belangrijk verschil met gewone therapie, hierin wordt er hard gewerkt om gedachten positief te maken en probeert men je te motiveren om actieve dingen te ondernemen.

Depressie voelen in plaats van denken

Mindfulness laat je nog bewuster worden van de gedachten en gevoelens en daagt je uit om nergens op te reageren. Je hoeft dus niet op negatieve gedachtes te reageren met positieve gedachtes of acties en je hoeft ook niet in te zien dat je negatieve gedachtes wel of niet kloppen. Volgens de mindfulness zijn gedachten geen feiten, dus de positieve ook niet. Vaak is het juist het verzet tegen de negatieve gedachtes die het meeste lijden veroorzaakt.

Het is juist de kunst om het lijden dat wordt veroorzaakt door de gedachtes bewuster te maken. Omdat we altijd geleerd hebben om positief te zijn en negatieve dingen te onderdrukken weten we helemaal niet hoe depressie eigenlijk voelt. We weten wel hoe depressie denkt, maar niet hoe het voelt. Therapie met medicijnen maakt dit nog veel erger, omdat je door de antidepressiva helemaal niets meer kan voelen. Antidepressiva moet je dus echt alleen maar slikken als niet anders meer helpt, omdat het anders dingen alleen maar erger kan maken. Als je namelijk weer probeert te stoppen met de antidepressiva is het nog moeilijker om te beginnen met voelen, omdat je nog meer negatieve gevoelens hebt onderdrukt.

Daar komt nog eens bij dat je nog meer negatieve gevoelens krijgt als je met de antidepressiva stopt omdat je hormoon huishouding helemaal in de war is. Lees meer over de negatieve bijwerkingen van antidepressiva op de site van Trudy Dehue.

Met mindfulness leer je hoe je depressie voelt. Je weet al lang hoe je depressieve gedachtes er uit zien, maar nog lang niet goed genoeg hoe de depressie je lichamelijk laat voelen.Dit is belangrijk, want de negatieve gedachtes zijn vaak manieren om de nare gevoelens te onderdrukken of voorkomen. Als je de stap neemt om niet langer voor je gevoelens weg te rennen zul je dus veel minder last hebben van de stortvloed van gedachtes. Sterker nog, als je de aandacht richt op het vervelende gevoel is het onmogelijk om tegelijkertijd diep door te denken op de nare gedachtes. Probeer maar eens de onderstaande mindfulness oefening:

 

Meer lezen over stoppen met piekeren kan hier

Hoe moet je met mindfulness beter leren voelen?

Mindfulness is dus niet heel erg ingewikkeld, maar wel heel erg spannend. De opgepotte emoties zijn vaak jaren lang onderdrukt. Daarom kan het vaak een gevoel van controleverlies oproepen als er wordt gevraagd om de gevoelens gewoon te laten zijn. Dit gaat in het begin juist samen met extra gedachtes die proberen om de gevoelens ingewikkelder te maken dan ze zijn. Het is dan ook de rol van de mindfulness-trainer om mindfulness en het voelen simpel te houden. Hierdoor kun je tijdens de dag steeds even naar je lichaamsgevoel gaan, dit kan op termijn zelfs terwijl je dingen aan het doen bent. Hierdoor kun je langzaam aan wennen aan het toelaten van de minder leuke en zelfs gevoelens van depressie.Hieronder vind je een filmpje waarin ik uitleg hoe je tijdens de dag beter kunt leren voelen:

Als je meer wilt leren over het beter voelen klik dan hier. Om beter te leren voelen met mindfulness bewegingsoefeningen klik hier.

Met mindfulness gelukkig zijn terwijl je nare gevoelens hebt

Mindfulness kan je leren hoe je gelukkig kunt zijn terwijl je tegelijkertijd onprettige gevoelens ervaart. Als je bewuster wordt van je negatieve gevoelens merk je dat ze beperkt blijven tot een bepaald lichamelijk gebied. Omdat we ons eerder altijd hebben verzet tegen deze gevoelens hebben we nooit ervaren hoe de vervelende emoties voelen als deel van het geheel. Met mindfulness leer je alles voelen, dus ook wat er nog meer is te voelen op het moment van de zware emoties. Zo ontdek je langzamerhand dat gevoelens nooit zo eenzijdig zijn als je eerst dacht. Sterker nog, als je leert om de nare gevoelens helemaal toe te laten kun je tegelijkertijd zelfs positieve emoties voelen.