Mindfulness oefeningen Mindfulness oefeningen voor thuis

Mindfulness oefeningen

Eigenlijk raden wij aan om geen losse mindfulness oefeningen te doen zonder opbouw en begeleidende tekst. Heb je geen ervaring, dan kun je dus beter eerst ons gratis online workshop doen en daarna de gratis online cursus pagina bekijken. Als je toch doorgaat dan is het aan te raden om de volgorde aan te houden, want de oefeningen bouwen op elkaar voort.

Mindfulness beginners oefening: aandacht hebben zonder je best doen:

Dit is nog zo’n oefening

Mindfulness bodyscan oefeningen voor beginners

 

Hier vind je een overzichtspagina met al onze bodyscans.

20 min beginners mindfulness oefening

Dit is nog een beginners bodyscan

Dit is een beginners bodyscan om vanuit ontspanning te leren voelen

Mindfulness beginners meditatie oefening

Beginners oefening voor rustig hoofd

Mindfulness oefening voor beginners

Dit is een gewone bodyscan

Helder wakker voelen

Bodyscan oefening voor gevorderden

Voordat je met deze gevorderden oefening begint kun je misschien eerst even bewegen. Hierdoor is de kans groter dat je lichaam aanvoelt zoals het in het filmpje wordt omschreven. Hier vind je korte yoga oefeningen van 10, 20 en 30 minuten.

Dit is nog een ademhalingsbodyscan, dit ook Deze ook. 20 min bodyscan met adem

Mindfulness Bodyscan oefening over liefde

Bodyscan met stilte

Stilte mindfulness meditatie

Stilte bodyscan voor gevorderden

Bodyscan met ruimte

Over oordelen

Bodyscan  20 minuten met weinig begeleiding

Mindfulness oefeningen met speciaal thema

Mindfulness oefening om in slaap te vallen

Omgaan met emoties mindfulness meditatie oefening

 

Klik hier voor  meer bodyscan oefeningen. Er is tevens een uitleg te vinden over hoe je die bodyscan relaxter kunt doen.

Zit-meditatie mindfulness oefeningen

Met onderstaande oefening kun je een zit-meditatie doen. Als je het moeilijk vind om zonder ruggensteun te mediteren, kun je ook op een stoel of bank gaan zitten. Probeer gedurende deze oefening eens of je de focus met minder energie kunt vasthouden. Veel mensen kost het ook veel energie om de aandacht gedurende de oefeningen steeds opnieuw weer terug te brengen naar het focus object. Probeer eens of je kunt ontdekken dat je ook dit steeds met minder energie kunt doen en meer automatisch kunt laten gebeuren.

 

 Mindfulness stoel-yoga oefening

Mindfulness oefeningen met de adem:

Kijk eerst even naar het onderstaande instructiefilmpje. In deze mindfulness oefening leggen we uit hoe je het beste kunt ademhalen. Zie dit niet als een losse mindfulness oefening die je thuis even doet, maar probeer van je adem je leermeester te maken. Je adem is namelijk een veel betrouwbaardere graadmeter voor spanning dan je hoofd. Adem je te hoog in, dan weet je dat er toch nog iets is dat je niet helemaal los laat.

Hier vind je een oefening die de bodyscan combineert met de ademhalingstechniek van hierboven

Hieronder vind je een langere oefening met de adem, als je het fijn vindt om de adem als focus punt te gebruiken tijdens je meditatie:

 

Klik hier voor oefeningen en uitgebreide uitleg als je problemen hebt om:

In slaap te komen

Mindfulness oefeningen voor heftige emoties

Problemen met afvallen

De werkflow terug vinden met mindfulness

Gratis online Mindfulness cursus

Hier vind je onze gratis online cursus mindfulness, waar je vooral meer kunt leren over de integratie van de mindfulness oefeningen in het dagelijks leven. In dit filmpje alvast een oefening die je de hele dag kunt toepassen.